KategorieEdukacja

Jak założyć cookie banner za darmo? Poradnik

Media i agencje marketingowe grzmią, że każda strona zbierająca dane powinna być od marca 2024 roku wyposażona w consent mode v2, czyli banner umożliwiający użytkownikowi wybór kategorii ciastek, które mogą go śledzić. I mają rację. Niemniej termin Consent Mode często bywa niejasny, dlatego poniżej kilka słów wytłumaczenia w pigułce.

Co to jest Consent Mode i dlaczego należy go wprowadzić?

Jak było kiedyś? Trudno tutaj o jedną obowiązującą wykładnię, bo prawnicy różnili się w szczegółowych interpretacjach tego, co wolno i tego, co nie. Niemniej biznesowy konsensus był mniej więcej taki, że wystarczyło umieścić na stronie banner informujący użytkownika o zbieraniu plików cookie przez stronę – a jeśli ten nie wyrażał na to zgody, powinien po prostu opuścić witrynę. Działało to na zasadzie zwykłego oświadczenia – zbieramy dane i tyle, a koniecznością było jedynie poinformowanie odwiedzającego.

Dzisiaj sprawa jest znacznie bardziej skomplikowana. Prosty banner już nie wystarczy, a użytkownik musi mieć możliwość wyboru kategorii plików cookie, na które wyrazi zgodę. Co więcej, decyzja użytkownika musi być respektowana przez stronę, która musi więc reagować wyłączeniem zbierania danych w zależności od kliknięcia.

Cookie banner respektujący Consent Mode powinien być wprowadzony z dwóch powodów:

Pierwszy to wymogi prawne

W Unii Europejskiej, zgodnie z RODO (GDPR) i dyrektywą ePrivacy, użytkownicy muszą wyrazić świadomą zgodę na używanie plików cookies, z wyjątkiem tych niezbędnych do działania strony. Niespecjalnie pozostaje tu więc pole do dyskusji – w skrajnej wersji rzeczywistości do gry wejdzie UODO i zrobi z Twojego biznesu zgliszcza. 

Drugi to zgodność z polityką Google

Jeśli korzystasz z usług Google na stronie (na przykład z Google Analytics do analityki czy Google Ads do ściągania ruchu na witrynę), polityki tych narzędzi wymagają przestrzegania przepisów o ochronie danych. Google promuje Consent Mode jako narzędzie ułatwiające stronie zachowanie zgodności z prawem i jako takie faktycznie spełnia swoją rolę.

Co to oznacza? Poprawnie wdrożone CoMo jest wymagane, by w ogóle kierować kampanie Google Ads na daną stronę – w przeciwnym razie samo Google (a raczej jego algorytmy) może wyłączyć kampanię lubw lżejszej wersji te będą mniej precyzyjne.

Kiedy nie potrzebujesz Consent Mode?

W teorii CoMo nie jest wymagane, jeżeli na stronie nie gromadzisz i nie przetwarzasz żadnych analitycznych czy reklamowych plików cookie. Jeżeli więc strona to dziewiczy analitycznie teren bez żadnych skryptów, takich jak piksel Facebooka, czy innych systemów reklamowych, bez Google Analytics i tym podobnych narzędzi, a także bez formularzy czy transakcji, możesz nie przejmować się tym tematem. Ale uwaga – to, że nie wbudowywałeś/aś tego typu skryptów, nie oznacza, że ich tam nie ma – mogą być one aktywowane na przykład przez niektóre wtyczki do WordPressa czy inne zewnętrzne elementy.

No dobra, ale jak się do tego zabrać? I jak to zrobić tanio?

Po pierwsze, potrzebujesz Google Tag Managera. W dużym skrócie cała zabawa polega na tym, żeby wszystkie skrypty analityczne i reklamowe były wdrożone za pomocą GTM, dzięki czemu narzędzie Consent Mode (również zaimplementowane dzięki Google Tag Managerowi) było w stanie je kontrolować. W ten sposób jeżeli użytkownik zażyczy sobie braku śledzenia, decyzja natychmiast zostanie przechwycona przez skrypt CoMo, który to “rozkaże” pozostałym skryptom odpowiednie zachowanie. GTM jest w pełni bezpłatną usługą.

Po drugie, potrzebujesz narzędzia, które obsłuży Consent Mode. Na rynku znajduje się ich wiele, między innymi:

  • CookieYes
  • CookieFirst
  • CookieBot

i wiele innych. Mechanika ich działania jest bardzo podobna – na dobrą sprawę różnią się ceną i ewentualnymi dodatkowymi funkcjami. Dobrą wiadomością jest to, że jeżeli Twoja strona jest bardzo mała (czyli ma poniżej 100 podstron) i nie gromadzi dużego ruchu – tj. poniżej 15 tysięcy wyświetleń miesięcznie, to jesteś w stanie ograć Consent Mode w zasadzie za darmo, na przykład dzięki narzędziu CookieYes.

Jak założyć cookie banner za darmo

Uwaga: poniższy poradnik przedstawia najbardziej podstawową konfigurację bannera cookie. Jeżeli Twoja strona ma zainstalowane dodatkowe skrypty (analityczne, reklamowe, CRMowe czy jakiekolwiek inne), “ozdarzeniowaną” analitykę pod kampanie Google czy Facebook Ads, to poniższa opcja zwykle nie wystarczy – w takim wypadku lepiej zwrócić się do eksperta i mieć pewność, że wszystko jest w porządku. Dodatkowo jak zwykle w przypadku narzędzi freemium, nie masz żadnej pewności, czy CookieYes za chwilę nie zmieni swojej polityki i nie wymusi przejścia na płatny plan, usuwając darmowe opcje.

Jeżeli nie masz Google Tag Managera na stronie, musisz założyć konto w usłudze i umieścić kod na stronie. Narzędzie jest darmowe. Wkleić kod możesz ręcznie lub w przypadku popularnych CMSów, takich jak WordPress, warto skorzystać na przykład z wtyczki Google Site Kit.

Kolejny krok to założenie konta CookieYes i wybranie bezpłatnego planu Free.

W zakładce Advanced Settings koniecznie zaznacz opcję Support GCM.

Teraz przechodzimy do GTM. W Google Tag Managerze należy dodać tag – służy do tego przycisk w głównym dashboardzie.

Po kliknięciu w kolejne pole “Konfiguracja tagu” wybierz

Wpisz “Cookieyes” i wybierz poniższą opcję

Musisz wkleić tam swój Website Key – znajdziesz go w CookieYes na w zakładce Advanced Settings > Get Installation Code -> Install with Google Tag Manager

Po kliknięciu w Add Setting wybieramy tak jak poniżej – czyli wszystko poza niezbędnymi plikami cookie ma być domyślnie wyłączone, chyba że wizytujący użytkownik stwierdzi inaczej.

Teraz przechodzimy do reguł, czyli zdefiniowania tego, kiedy cookie banner ma się wyświetlać. Kluczowa jest opcja Consent Initialization – All Pages.

Opublikuj zmiany w GTM. Ostatni krok to sprawdzenie, czy wszystko działa.

Jeżeli wszystko zostało wykonane poprawnie, w zakładce Dashboard w CookieYes pojawi się zaktualizowany status bannera jako aktywny.

Jeżeli chcesz skonfigurować GTM i CookieYes z zewnętrznymi skryptami, odsyłam do oficjalnej dokumentacji.